سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرگس مست ...

ارسال‌کننده : سایه ساروی در : 87/3/25 1:1 عصر

 نرگس مست نوازش گر مردم دارش / خون عاشق به قدح، گر بخورد نوشش باد

سخن از شعر است و تعبیر و تفسیر های مختلفی که شده. خیال ندارم اینجا بگم، نمیدونم  وزن شعر بر وزن مفاعیل مفاعیل و نمیدونم چی چی است ، می خوام به زبون ساده و خودمونی در مورد این شعر صحبت کنم.
دیدن و نگاه کردن و در یک کلام، (چشم)  در ادبیات عاشقانه و عارفانه ی ما بسیار تفسیر دارد. اگر شعر های مختلف، خصوصا از نوع کلاسیک رو مرور کنیم، میبینیم که بسیار به نگاه و سر منشاء آن ، چشم اشاره داشته . در شعر بالا ، منظور از نرگس مست، چشمان معشوق بوده که بعداز آن به تیر نگاه و از این حرفا و از اون حرفا اشاره می کند .
نگاه دو جنبه دارد. نگاه از روی هوس و نگاه  دل و عاشقانه.  نگاه دوم بسیار مقدس بوده و در ابیات مختلف تاثیر آن را می بینیم. نگاه دل، زیبا و خدایی است. نگاه دل باید پاک و عاری از هرگونه هوی و هوس باشد ، که اگر این نباشد، دیگر نگاه دل نیست.
منشاء نگاه ، چشم می باشد. گاهی در ابیات مختلف به چشم دل نیز اشاره میشود. 
چشم دل باز کن که جان بینی / آنچه نادیدنیست، آن بینی
بعضی ها  بین چشم دل و چشم سر در ابیات عاشقانه ، تفاوت قائل شده اند.. اما... من فکر میکنم که اگر نگاه ، که تیر رها شده از چشم میباشد، اگر مقدس  باشد و آلوده به هوس نگردد، می تواند آن چشم را، تبدیل به چشم دل کند. ( تفسیر و برداشت آزاد با خودتون ..البته در این مورد؛ آخه من حوصلم نیست)

حسن ختامِ پست بسیار پربار!!  و فلسفیم هم شعری از حافظه که چون خیلی دوسش دارم براتون میگم. اما نه من تفسیرش میکنم و نه شما... البته پلیز
در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست / مست از می و میخواران از نرگس مستش مست‏
در نعل سمند او شکل مه نو پیدا / وز قد بلند او بالای صنوبر پست‏
شمع دل دمسازم بنشست چو او برخاست / و افغان ز نظربازان برخاست چو او بنشست‏
گر غالیه خوشبو شد در گیسوی او پیچید / ور وسمه کمان کش گشت در ابروی او پیوست‏
آخر به چه گویم هست از خود خبرم چون نیست / وز بهر چه گویم نیست با وی نظرم چون هست‏
 باز آی که باز آید عمر شده حافظ /  هر چند که ناید باز تیری که بشد از شست‏

یادنوشت
یه بار برا مشاعره خوندمش و ....he had need remember

پی نوشت
خوب کردم...خب یه بارم سایه ی بی نظم و تنبل رو تجربه کنین .  خدا رو چه دیدین، شاید بهتر باشه.

توجیه
شعرا رو که بردارید، هنوز ده خط هم نشده.

انقلت
حالم خوبه..همین.

همکار بزرگوارم.... کبری  خانوم عزیز ؛  امشب قبول زحمت کرده و ما رو به فیض می رسونند. انشاءالله




کلمات کلیدی :