سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج امام زمان(عج)

ارسال‌کننده : در : 88/2/9 3:53 صبح

دور از وطن که باشی وقتی دیگر توی دانشگاه و در و همسایه خبری از جلسات پرسش و پاسخ و انواع سخنرانی ها نباشد، انگار بیشتر تشنه دانستن می شوی. وقتی خبر می رسد عالمی برای گذراندن دوره ای از ایران آمده، وقت را تلف نمی کنی و.... چند جلسه ای برایمان از مهدویت گفتند و بعد پاسخگوی سوالاتمان در این زمینه بودند. اما از بین سوالاتی که پرسیده شد، سوالی در رابطه با ازدواج امام اصلا مطرح نشد. شاید چون توی وقت محدودی که داشتیم ترجیح می دادیم جواب سوالات کاربردی تری را بشنویم و وقت کنجکاویِ بیش از حد را نداشتیم.

از روی کنجکاوی! با همان استادمان تماس می گیرم در رابطه با ازدواج امام زمان(عج) می پرسم. اینگونه پاسخ می دهند که:

 در رابطه با ازدواج امام زمان(عج) 3 نظریه وجود دارد.

عده ای بر این باورند که از آنجایی که ازدواج در اسلام مستحب موکد است و پیامبر نسبت به امر ازدواج تاکید داشته اند، نمی توان پذیرفت که امام این مستحب موکد را انجام نداده و مرتکب مکروه شده باشند. چرا که امامان در عمل به مستحبات شرعی پیشرو و راهبرند. پس ایشان ازدواج کرده اند و به عنوان شاهد مثال به احادیثی از این قبیل اشاره می کنند: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: *«ولا یطلع موضعه احد من ولده ولا غیره» کسی از مکان او اطلاع ندارد حتی اولادش. پس معلوم می شود ایشان اولادی دارند و داشتن اولاد حاکی از ازدواج حضرت است. اما با تامل در حدیث دیگری که در کتاب الغیبه نعمانی نقل شده و به جای کلمه «وُلد» «وِلی» آمده است **«ولا یطلع موضعه احد من ولی ولا غیره» یعنی از مکان او کسی از دوست و غیر دوست، آشنا و غیر آشنا خبر ندارند. پس بنابر این نمی توان به این حدیث استناد کرد.

برخی دیگر معتقدند که آن حضرت ازدواج نکرده است. و دلیل شان این است که ازدواج امام با فلسفه غیبت سازگاری ندارد و این امر باعث می شود حضرت شناخته شده و دست اغیار به ایشان برسد.

گروهی دیگر می گویند: نباید به این گونه مباحث پرداخت و نهایتا باید توقف کرد. چرا که اصل ازدواج یا عدم ازدواج حضرت جز اعتقادات ما نیست . این نوع موضوعات، از مسائل شخصی است که معمولا در روایات نیامده است و در دوران غیبت صغری نیز در این زمینه سخنی از نواب اربعه شنیده نشده است.

نتیجه گیری: با توجه به استحباب ازدواج و مانع نبودن فلسفه غیبت، می توان نتیجه گرفت که حضرت ازدواج کرده اند. بلکه همسر ایشان می تواند زنی پاکدامن و عالم به معارف دین، همچون یاران خاص آن حضرت باشد. و همچنین می توان با ازدواج موقت به امر مستحب عمل نموده و نیز ممکن است امام ازدواج کرده باشند و به دلیل انجام ماموریت الهی و حفظ خود از شناسایی، دارای فرزند نشده باشند.

هر چند که هیچ لزومی ندارد از این گونه مسائل مطلع شویم، زیرا این مسائل جز اعتقادات ما نیست و در زندگی ما هیچ تاثیری ندارد و گذشته از این، قرار نیست به دلیل اطلاع نداشتن از آن، در دادگاه عدل الهی مورد مواخذه قرار بگیریم.

 

*(بحارالانوار،ج53،ص323)(منتخب الانوار،ص81)

**(الغیبه النعمانی،ص170)




کلمات کلیدی :