سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

ارسال‌کننده : سایه ساروی در : 86/8/11 11:43 عصر

در طول تاریخ، اندیشمندان و سیاستمداران، تعاریف مختلفی از سیاست ارائه کرده‌اند اما اکثریت آنها از تعریف ساده‌ای برای آن عاجز مانده‌اند. چرا که یکی از معضلات بشر این بوده است که کسانی که عهده‌دار امور سیاسی بوده‌اند نه تنها، رشته تحصیلی آنها علم سیاست نیست، بلکه تعریف جامع و مانعی از سیاست نیز در ذهن ندارند به همین سبب، سیاست را با امور دیگر خلط کرده و بر مشکلات بشر می‌افزایند.دکتر جلالی از اساتید و پژوهشگران به نام دانشگاه های ایران، تعریف ساده و جالبی برا سیاست بدین مضمون داده اند که: هر آن چه برای تدبیر در امور کشور باشد سیاست است و به این معنی سیاست مفهوم شریفی است و ارسطو نیز زمانی که از سیاست به عنوان فضیلت یاد می‌کرد منظور او همین بود.

در بین نظریه‌پردازان مسلمان، امام خمینی، سیاست را دقیقاً در معنای تمشیت امور بکار برده‌اند و تمشیت در بیانات ایشان، یعنی رو به راه کردن کارها چه سیاسی و چه غیر سیاسی. تمشیت در فرهنگ معین به معنی روان کردن، راه انداختن و سامان دادن نیز آمده است.
در لغت‌نامه دهخدا، سیاست به معنی تدبیر، مصلحت و دوراندیشی آمده است. امام‌خمینی(ره) می‌فرمایند: سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و تمامی ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و اینها را به طرف چیزی که صلاحشان هست هدایت کند.

پ.ن
خوب موضوع این هفته روشن شد، سیاست . خوب البته با ابعاد مختلف اون.
فعلا این مقدمه گونه رو داشته باشین، تا باز برسم خدمتتون.




کلمات کلیدی :